9 дена без мобилен за повисока оценка

Професор по филозофија чии студенти покажале лоши резултати на колоквиуми, во 2014 одлучил да направи експеримент - да им понуди преодна оценка доколку тие му ги предадат мобилните нa неколку денови. Истиот го повторил неодамна. Еве ги резултатите и разликите.

Дванаесет студенти, една третина од сите студенти на Рон Сригли, професор по филозофија на Универзитетот Лорентиан во Канада, ја прифатиле понудата да му ги предадат своите мобилни и да му ги опишат своите искуства, во замена за подобра оценка по предметот. Вообичаениот наратив во врска со користењето на телефоните, социјалните медиуми и дигиталната технологија е дека тие „градат заедница“ и „овозможуваат комуникација“. Првичните реакции на студентите кои останале без своите мобилни се вклопувале во него - дезориентација, фрустрација, дури и страв од исклученоста. Но кратко време по почетокот на експериментот, мнозинството сфатило дека мобилните всушност ги ограничуваат нивните врски со други луѓе и ги исклучуваат од реалноста.

Еден од симптомите на таа исклученост тие го забележале дури откако останале без телефоните - навиката и среде разговор со едно око (па и со две) да го насочуваме вниманието кон екраните, или да посегнуваме по мобилните во секоја можна прилика кога ќе останеме сами, макар и за минута, само за да ја одбегнеме осаменоста, или да изгледаме како такви. Истовремено осум од 12 студенти изјавиле дека им олеснало што не морале да одговараат на поплава од пораки и постови секојдневно, па дури и тоа што не морале истите да ги игнорираат, „затоа што немало што да се игнорира“. Некои од нив почнале да спијат помирно, а нивните родители дури се понудиле и да учествуваат во експериментот. Контактот со родителите бил и всушност еден од најтешките моменти за оние за кои мобилниот бил единствениот начин да се слушнат со нив.

И сето ова е логично и некако здраворазумско, но има и попанични изјави, на пример дека самото поседување мобилен човека го прави посигурен дека нема да му се случи нешто лошо - физички напад, киднапирање или здравствен проблем, а доколку се случи дека мобилниот би бил некој вид спас. Ова открива дека светот се сфаќа како многу опасно место, а телефоните како нужно „оружје“, иако конкретните студенти живеат во град кој има една од најниските стапки на криминал во светот.

Професорот од друга страна исто така нешто научил - дека не се телефоните тие што им го одземаат вниманието во училница, туку дека во тој нивен свет ТОЈ (како персонификација на реалноста) е пречката за нивната „среќа“, која се базира точно на отуѓеноста. Првиот експеримент за кој тој пишува во Технолоџи Ривју го извел во 2014, а следниот неодамна, забележувајќи ги разликите, кои се големи: денес и наједноставните активности како возење во автобус, нарачување јадење или станување сабајле подразбира користење мобилен. Новата генерација студенти, кои се и од поголем град, искажале поголем фатализам во однос на не-користењето мобилни, од кои како буквално да им зависи животот. И за разлика од извесен Питер кој во 2014 го завршил експериментот со тоа што си го фрлил мобилниот во река, на овие такво нешто не им паднало на памет.

27 декември 2019 - 08:56