Вежбање скромност како услов за човечност

Неодамна пишувавме дека човек не треба да се фрустрира од своите купови книги, затоа што тие се само потсетници на она што тој не го знае, односно поттикнувачи на неговата интелектуална понизност. И што ако највисокото постигнување во овој свет доаѓа токму од нашата свесност за сопствената ништожност, од која (парадоксално) треба да црпиме енергија за подобро и повеќе?

Еволутивно гледано, да се биде скромен и понизен и не е најдобрата стратегија. Напротив, сите облици на живот се обидуваат, особено во случај на ограничени ресурси, да се самонаметнат врз другите од истиот вид, да се одржат во живот и да се репродуцираат. Ова прави од животот не „поле за културен натпревар помеѓу народите“, туку место на суровост од космички пропорции. Иако „сурово“ можеби и не е најдобриот збор, бидејќи тој има негативна конотација за која на природата не ѝ е баш гајле - животoт се одвива спонтано, а во него луѓето се раѓаат, живеат и умираат без преголем удел во големата слика на нештата. Живееме во космичка фарса и тоа го нарекуваме „среќа“.

Па сепак, малкумина се свесни или можат да се помират со овој факт. Хомо Сапиенс-от е специфично, софистицирано суштество, кому не му е доволно да ги задоволи примарните потреби и импулси. Знаеме дека имаме моќ само ако тоа го видиме во спуштените очи на соговорникот. Таа реално постои само кога ќе остави трага во умовите и на телата на другите.

Токму поради ова човечката историја изгледа повеќе како кланица, иако би било грешка да се мисли дека моќта е ексклузивна игротека на сите Цезари, Наполеони и Сталини, или дека нејзиното практикување е ограничено на војни, револуции или на политиката. Моќта е како водата - таа си бара пат, се прелева од владините кабинети во корпоративните канцеларии, од училниците на социјалните мрежи, и ниту едно место не е премногу мало за да стане арена на нејзино практикување. Но долгорочно таа е смртоносна болест. За да станеме вистински човечни треба да се откажеме од неа.

Дали тоа значи да одиме контра самиот живот? Да. Ова е еден најспецифичните парадокси на нашата состојба, дека за да го разбереме животот, да го прозреме, да ја осетиме целата негова суета и лага и нив да ги надминеме - треба да го сториме токму тоа. Да се самонегираме, да одолееме на искушенијата на моќта, и тоа не само кога тие се очигледни туку цело време. Шопенхауер велел дека само мал број смртници можат да се спасат од давење во морето на животот: неколкумина уметници, пар сочувствителни души и радикалните аскети.

Секако, ваквото „умртвување“ на нагоните не е лесно, и не е за секого. За среќа има и поинакво решение. Можеби не е толку спектакуларно како тоа да бидеш светец или да доживееш нирвана, но е практично и остварливо. Се вика понизност. Практикувајќи скромност можеме да се изземеме од трката на животот и да го гледаме од далечина, со дистанца и со смиреност, дури и со иронија. Можеби долгорочно ова нема да нè спаси од судбината која нè очекува сите, но сепак дава простор за дишење. Всушност, со тоа што овозможува демаскирање на животот, „понизноста“ е токму спротивно од она на што обично асоцира - таа се случува кога ќе одбиеш да бидеш дивјак и да ја играш играта на мнозинството.

Зборот на англиски доаѓа од латинското humilitas (нешто што се наоѓа ниско), поврзано со humus (земја). И навистина, оној кој го видел животот „од доле“, од неговите дна, и успеал да го сочува мирот и здравиот разум без агресивна одмазда на другите, успеал да го скроти ѕверот во себе. Од Буда до суфи учителите и христијанството, од Шопехауер до Бергсон, на исток и на запад, ова не е нова идеја. Но тоа што сега се потсетуваме на неа значи само дека сме толку заслепени и еротски напалени на трката на животот, што имаме заборавено дека постои и алтернатива.

Базирано на текст на Костика Брадатан, автор на „Умирање за идеи: опасните животи на филозофите“.

Поврзано: Питерсон за православието

19 декември 2018 - 11:08