За инфлуенсерските работи: Кој е вистинскиот начин да се влијае?

Социјалните мрежи денес овозможуваат секој да биде што сака - или бар така да изгледа пред светот. Благодарение на дигиталната достапност, секој може да го ребрендира сопствениот лик: уредени фидови, внимателно избрани фотографии, луксуз што се покажува со еден клик. Но, до која точка ова е игра на естетика, а кога почнува да носи вистинска одговорност?

„Инфлуенсерството не е само прашање на изглед. Тоа е прашање на моќ,“ вели Тиша Колибао, експертка за политичка комуникација. „Секоја објава или ја зацврстува нееднаквоста или ја предизвикува. На крај, влијанието секогаш е форма на власт.“

Ова значи дека улогата на инфлуенсерот не може да се сведе само на убави фотографии или добра самопромоција. Зад неа стои јавна одговорност - затоа што влијанието не е приватна работа, туку општествена.

Пола Дел Монте, основачка на Miss Chief Editor и добитничка на наградата Women of Influence 2024, потсетува дека влијанието секогаш носи морална обврска. „Не постои една точна формула како треба да изгледа инфлуенсерството, но сосема е разумно да очекуваме минимум стандарди на етика и одговорност од секој што има јавна моќ,“ вели таа.

Токму затоа и јавниот бес е најсилен кога инфлуенсерите демонстрираат привилегија - без оглед дали станува збор за „непо бебиња“ или наследници на политички семејства. „Тука повеќе не зборуваме за ‘lifestyle content’, туку за демонстрација на моќ,“ додава Колибао. „И затоа луѓето со право бараат отчетност.“

Транспарентноста станува валута

Искуството на новинарите е јасно: довербата е најскапата валута. Истото важи и за инфлуенсерите. „Дури и ако не сте новинари, вие сепак сте издавачи на информации,“ вели новинарката Жак Манабат. „И тоа ве обврзува на чесност и транспарентност.“

Кога следбениците гледаат раскошен живот без објаснет извор на приходи, тоа престанува да биде инспирација, и станува еден вид предавство. Спонзорствата и партнерствата мораат да бидат јасно означени, не само затоа што така налагаат правилата, туку затоа што тоа е знак на почит кон публиката. Да се биде инфлуенсер денес значи да се биде дел од културна машинерија и секоја кампања, секоја соработка, секоја објава е избор кој го обликува јавниот дискурс. Прашањето не е само колку пари носи одредена објава, туку: „Кого охрабрува? Кој систем го одржува? Што премолчува?“

Затоа вистинското влијание не е во бројот на лајкови или во совршениот кадар, туку во тоа дали додава смисла и вредност во јавниот простор. Како што вели Колибао: „Вистинското фалење е да се користи платформата со интегритет.“

2 септември 2025 - 00:00