Зулу кралот не се погребува, туку - се сади

72-годишниот крал на народот Зулу во Јужна Африка беше погребан оваа недела, во приватна церемонија обвиена во тајност. Но веста не се однесува на ваквиот „селебрити“ протокол туку на еден детал, кој кажува многу и за тој народ и за начинот на кој се сфаќа авторитетот на владетелот.

Кралот на народот Зулу има необично име - Гудвил (Добраволја) Цвелитини, а повеќе од пет децении беше монарх на над 12 милиони луѓе, главно населени во регионот Квазулу-натал во Јужна Африка, но и во други африкански држави, како Зимбабве, Боцвана и Мозамбик. Роден е во 1948 како најстар син на претходниот крал, Ципријан Бекузулу, но по смртта на татка си, како 20-годишен студент, не можел веднаш да го преземе тронот - морал некое време да се крие вон кралството поради заговор за негово убиство.

Во текот на своето владеење тој се обидел да оживее и да одржи традиции на овој народ, и да спречи ширење на сидата. Но се соочувал и со критики поради тоа што некои од истите тие традиции кои ги ревитализирал се толкувале како дискриминирачки, на пример „тестирањето на девственоста“ на идните невести (нешто како нашата „блага ракија“), при што ако невестата се покажала „грешна“ се подложувала на јавно срамотење. Самиот имал шест жени и 28 деца.

Откако неодамна почина, кралот беше погребан со сите почести. Сепак, зборот „погребан“ тука е погрешен, бидејќи согласно зулу традицијата, наречена укутсхалва, врховниот владетел, иако се става во ископана дупка во земја, не се погребува, туку се - сади. Истовремено, не е пристојно да се зборува за него како за мртов или починат, туку како за „клекнат“ (укукотама). Метафорично тој клекнува и се поклонува на следниот во наследната линија, кој ќе се издигне на тронот. Овој начин на изразување не е само политички коректен, туку ги изразува длабоките уверувања на припадниците на племето Зулу во улогата на својот владетел, чиј дух продолжува да биде присутен и по смртта.

19 март 2021 - 09:23