Зошто кешот е најлошиот подарок?

Подарувањето има своја економска логика за која се пишувани цели студии. Но, за вистинската природа на подарувањето, одговорите не треба да ги очекуваме од економистите туку од антрополозите.

Празниците како што се Нова Година или Божиќ генерираат огромни расфрлања. Сармата и руската ќе се изедат но, помислете на сите оние тони искината и неупотреблива украсна хартија.

Или на подароците, на пример.

За празничните и други подароци економистите веќе имаат и термин "мртва загуба". Логиката е едноставна: некоја тетка ви подарила ужасна керамичка фигурина за која дала 1.000 денари. Само за да не ја гледате по дома, вие истата фигурина би ја дале некому макар и за 100 денари. И така, некаде на пазарот се изгубила вредност од 900 денари.

Има и студии за ова кои проценуваат дека мртвата вредност на подарокот се движи од една десетина до една третина од неговата вредност.

Скалирано на големи бројки, тој механизам изгледа застрашувачки: Ако Американците лани на празници потрошиле 630 милијарди долари, тоа значи дека меѓу 63 и 210 милијарди се залудно и неповратно фрлени.

Затоа некои препорачуваат кеш. Но, кешот нема баш врска со човечката природа на подарувањето. Тоа можеби не го знаат економистите но го знаат антрополозите. А и не го личи под елка.

Антропологот Венди Џејмс го има проучувано северно-африканското племе Удук. Кај нив, она што ти го подаруваат, треба да го искористиш а не да го сметаш за вредност. На пример, добиваш коза и ја јадеш, а не ја чуваш за да билдаш број на кози за да бидеш главен фраер со кози. Ваквиот фин поредок им го зачувува суеверието: веруваат дека секој што е себичен па ги чува подароците за себе предизвикува лошо време, а таквиот не минува добро во племето.

На овој начин, "примитивците" од Удук успеале да ја задржат разликата меѓу капиталот и подароците и го одржале специјалниот статус на подарувањето, ставајќи го настрана од своите секојдневни економски маки. 

Уште поинтересен е обичајот потлач, еден расипнички карневал вообичаен за племињата од северозападните брегови на Канада и САД за кој има пишувано угледниот француски антрополог Марсел Мос.

Потлач е масовен фестивал во кој се трошат и расфрлаат огромни количини вредност, храна и сè што има домаќинот. А тоа секогаш е некој од поимотните лица во племињата. Потлач се организира за новороденчиња, за свадби и за умирачки, се покануваат и соседните племиња и притоа домаќинот раздава храна, ќебиња, животинска кожа, накит и речиси сè што има. 

На почетокот на 20-от век, САД и Канада дури го имаат и забрането ваквиот начин на племенски славења, сметајќи ги за расипнички и назадни.

Ваквото расипништво не ја подобрува економијата на племињата но врши други битни функции за нив: го зацврстува социјалниот статус на домаќинот, го редистрибуира богатството во племето и осигурува никој поединец да нема акумулирано премногу богатство во однос на останатите. 

На овој начин, подарувањето е многу повеќе од идејата за еквивалентна финансиска трансакција, каква што ја имаме ние во западните општества: да дадеш отприлика онолку колку што ти дале. Потлачот создава и врски меѓу луѓето и обврска кога некому ќе му дојде ред да биде домаќин, да биде повеликодушен од претходникот. Оној што не е таков, во племето се смета за човек што не ги плаќа своите долгови. 

Западната логика на подарувањето е во правењето баланс: секој секому подарува иста вредност и си заминуваат среќни. Логиката на овие домородци е во нарушување на балансот: оној што зема да заврши со повеќе отколку оној што дава. На тој начин меѓу нив се создава и доверба и обврска и посветеност.

Зборувајте ни кој е овде цивилизиран.

22 декември 2015 - 17:54